מילון עיצוב

אורנמנט

קישוט, עיטור. באמצעות הוספת קוים או צורות ליפוי או שכלול היצירה

אייריס

מוצר בשלב הקדם דפוס שמטרתו להשביח את יכולת ההפקה ולבטח את המוצר הסופי. זוהי דוגמת ההדפסה במדפסת צבע יחודית המיועדת לבדיקה והגהת הצבע של המוצר הסופי לפני ההורדה לדפוס. (תיתכן סטיה קלה ביותר בין האייריס לבין התוצר במכונת הדפוס)

אמנות

זוהי אסטתיקה אישית המתבססת על פרשנותו ויצירתיותו של האמן ונשענת על כשרונו ויכולותיו הביצועיות. בעיצוב מוצר היא נעשית על פי כללים ומגבלות שבתוכן מתבטא חופש היצירה של היוצר.

אתר אינטרנט

דף או אוסף דפים המקושרים בינהם וניתנים לגישה דרך רשת האינטרנט. הם מכילים מידע או תוכן אחר, מאוכסנים אצל ספק אירוח אתרים, מנוהלים על ידי גורם יחיד- מנהל האתר וניתנים לגישה דרך הדומיין.
אתר

איור

הסבר לא מילולי, איור הנלווה למלל או ליצירת אומנות- מבאר את תוכנם במשמעות מצומצמת הכוונה באיור היא לתוספת חזותית של ציור או רישום המצטרפים ליצירה טקסטואלית.

איור ממוחשב

זהו איור הנעשה באמצעות מחשב או מעובד על ידו, לאחר שנסרק והפך לקובץ. ניתן ליצור איור וקטורי המורכב מקוים ועקומות, וכן רסטרי המורכב מפיקסלים ונקודות בגוונים שונים קיימות תוכנות שונות באמצעותן ניתן ליצור אפקטים מגוונים ולשלבם באופן שלא ניתן לעשות באמצעים מסורתיים (של איור ידני) התוצאה תמיד תהיה קובץ ממוחשב ואיכותה לרוב תרד בהדפסה.

עט-גרפי

אייקון

סמל  חזותי (מאנגלית- icon) שמטרתו להעביר מסר קצר וברור ללא שימוש במלל. ככל שהסמל קליט ומובן כך הוא נכון ומקצועי. יש אייקונים וסמלים מוסכמים כלל עולמיים כמו תמרורים ושירותים ציבוריים ויש אישיים המותאמים לתוכן ספציפי ומוכרים לקהל היעד על פי תרבותו וסגנונו. בפלאפון נעשה שימוש רב באיקון לציון פעולות במטרה לחסוך זמן חשיבה ומיקום על הצג.

איקונים2

 

ארט דיירקטור

תפקיד במשרד פרסום האחראי על העיצוב הגרפי ותשתית המדיה הדיגיטלית המודפסת (בעבודת צוות עם אסטרטג וקופירייטר)

ארט-דיירקטור

אינפוגרפיקה

הצגה חזותית של מידע בצורה קלה להבנה לרוב משתמשים בו בתבניות מפות ודיאגרמות.

אינפוגרפיקה

אמנות דקורטיבית

אמנות שימושית, אמנות של עיצוב ויצור אובייקטים פונקציונאליים (ולא כמו ציור, רישום וצילום שמטרתן נראות בלבד)

אמנות-דקורטיבית

באנר

מודעה באתר אינטרנט המשמשת לפרסום מטרתה לרוב הפניה לאתר אחר. בעיצוב למדיה מודפסת הגדרת באנר הוא מודעה עיצובית בגודל גדול ובפורמט שעובר את מידות גליון נייר קלאסי, ומודפס לרוב במכונת סובלימציה על חומר פלסטי שונה.

ביקורת ספרים

לאחר הדפסה של ספר, יש אנשים העוסקים בחקר וסריקה של תוכן הספר, לרוב סופרים או עיתונאים.

בריף

לאחר עריכת אסטרטגיה ומחקר למוצר לפני מיתוג ופרסום, יוצרים סיכום תמציתי של כל הנתונים החשובים כמו פילוח קהל יעד והגדרת המסר השיווקי, יוצרים ממנו את תוכן הבריף וניסוח המסר בצורה קריאייטיבית.

ניסוח-בריף

גופן

פונט. סגנון עיצוב צורת אותיות האלפבית. הגופן מוצג באמצעי ויזואלי ויש לו תפקיד חשוב בעיצוב הגרפי. מלבד העברת מידע חזותי במלל עצמו, הגופן משמש כמרכיב עיצובי המשדר תכונות גרפיות שונות כמו רצינות, קלילות, יצירתיות וכד'. הגופנים מוצגים כמובן בהתאם למדיה שאליה הם מיועדים, בדפוס ובאתרי אינטרנט.

תכונה בסיסית של גופן להדפסת ספר היא קריאות גבוהה ומראה נעים לעין. הן לאות הבודדת והן לדף השלם. הגופן הנפוץ ביותר להדפסה עברית הוא "פרנק ריהל" ומקובלות גם אותיות כמו "נרקיס" "נרקיסים" ו"דוד" בדרך כלל מודפס הספר בגופן יחיד במספר משקלים אך לעיתים נעשה שימוש במספר סוגי גופנים כדי להבחין בין סוגים שונים של תוכן המלל.

גובה האותיות נמדד ביחידת מידה הקרויה- פוינט (point) נקודה. בצמוד להחלטה על גודל האות יש להחליט על  המרחק בין שורה לשורה (leading) החלטה זו משפיעה על כמות המלל שנכנס בדף.

גופן

גלופה

לוח הדפסה מחומר בעל תבנית דפוס המכילה אותיות, תמונות או איורים המשמשת להדפסה בשיטת ההבלטה, היא נוצרת באמצעים מכניים של סכינים כלי גילוף וכד'.

גלופה

גרפיקה ממוחשבת

תחום במדעי המחשב העוסק ביצירה של תוכן חזותי על ידי מחשב. תלת מימד, דו מימד ועיבוד תמונה.

גליון

דף נייר מקופל לצי על מנת ליצור 4 דפים. גליון בסיסי שלם בדפוס הוא במידות של 100\70 ישנם מספר גדלים בבתי הדפוס השונים מידות הדף לאחר חיתוך מקבלים את הקידומת A גליון שלם נקרא A1  חצי גליון A2 רבע גליון A3 שמינית  A4ואחד חלקי שש עשרה A5. אלו מידות ישראליות קלאסיות, ברחבי העולם המידות משתנות ממקום למקום.

דפוס

טכנולוגיה פיזית שתפקידה ליצור מספר עותקים זהים של חומר ויזואלי חזותי ממקור אחד.

דפוס

להלן סוגי הדפוס השונים:
דפוס אופסט

שיטת הדפסה המיועדת לכמויות הדפסה גדולות (יותר מאלף עותקים) תהליך העבודה מתבצע על ידי העברת קובץ העיצוב ההממוחשב ישירות אל מכון הלוחות בו יוצרים את תוכן המוצר על לוחות הדפסה מאלומיניום, לאחר מכן מכניסים את הלוחות למכונת הדפוס מעתיקה את תוכנם אל הנייר. צבעי הדפוס מורכבים מארבעה צבעי יסוד שהם כחול אדום צהוב ושחור CMYK כל לוח מקבל גוון אחד ולכן בהדפסה צבעונית יש מינימום 4 לוחות.

דפוס דיגיטלי

תהליך הדפסה דיגיטלי, המדפיס ישירות מהמחשב. בדפוס זה, בניגוד לדפוס אופסט, ניתן לערוך שינויים ותוספת במהלך ההדפסה, מבלי שיש צורך ביצירת לוחות חדשים, כפי שנדרש בדפוס האופסט. דפוס דיגיטלי נועד להדפסת כמויות קטנות.

דפוס משי

שיטת הדפסה על בד או נייר בעזרת העברת צבע דרך רשת חוטים צפופה, עליה מציירים ציור. שיטה זו משמשת להדפסה על משטחים ישרים אשר לא ניתנים להצמדה לגליל, כמו חולצות ולוחות פלסטיק. כמו כן, משתמשים בשיטה זו על חומרים שדורשים ייבוש אינטנסיבי כמו מדבקות (סטיקרים) ועוד.

דפוס סובלימציה

הדפסה ממוחשבת של צבע המועבר בעזרת חום. שיטת הדפסה זו נפוצה על כרטיסי פלסטיק, פוסטרים ויריעות נייר.

דפוס עגול

שיטה נפוצה להדפסה על מוצרים עגולים כמו עטים, צנצנות, בקבוקים, כדורים וכדומה.

דפוס צילינדר

שיטת דפוס איכותית ביותר, אשר בה לוח המקור הינו הצילינדר עצמו שהדמות חרוטה בו בנקבים קטנים מאוד. להדפסות בכמויות עצומות

דמותג

דמות שהיא מותג חברות הרוצות לתת למוצר שלהם תדמית פרסומית שיווקית קריאייטיבית, מוסיפה בנוסף  על הלוגו דמות, מאוירת בדרך כלל שמאפיינת את אופי המוצר. הדמותג מוצג על האריזות ובמדיה הפרסומית ומזוהה באופן קבוע כמו לוגו. הוא משמש כלי עזר בפרסום לדוג בובה של במבה אוסם.

דמותג

דפיקות שטאנץ

בשלב ההפקה של מוצרי דפוס ניר וקרטון הדורשים חיתוך, יש ליצור שטאנץ שחותך לפי קווי המתאר.

דש

בכריכת ספר רכה ניתן להוסיף תוספת של ניר המתקפל לפנים הספר, משולי הכריכה. הדש נותן לכריכה עובי ומוסיף יוקרה. בדש מוסיפים מלל או תמונה הקשורים לתוכן הספר.

הוצאה לאור

צורת ההפקה של יצירה ויזואלית מרשות מחבר היצירה לרשות הקהל הקורא בצורה של ספר או חוברת נקרא הוצאה לאור. האדם העוסק בהוצאה לאור נקרא מוציא לאור- מו"ל.

הפקה

שלב ההדפסה של מוצר או בכל דרך אחרת המנגישה את היצירה לרשות הקהל נקראת הפקה. התפקיד דורש תאום רצף הפעולות בין מספר גורמים החל משלב היצירה ועד למוצר המוגמר.

השבחות דפוס

בהדפסת מוצרים יש את המינימום הנצרך כדי לקבל מוצר ביד ויש אפשרויות השבחה של  תוספות הנותנות אפקטים יפים יותר או מראה מכובד ויוקרתי.

הבלטה

להלן דוגמאות להשבחת דפוס:
ביג

קיפול בנייר. סימון בולט על פני קרטון או נייר המבוצע באמצעות סכין קהה, שמאפשר את קיפולו בצורה ישרה ומבוקרת. נוצר על ידי הטבעה. בד״כ נעשה על פיסת קרטון וקופסאות.

הבלטה

הבלטת אלמנט מסוים על גבי נייר מודפס היוצר מעין עומק. ההבלטה נוצרת ע״י הכנת גלופה מהגרפיקה ששימשה להדפסה. הבלטה מוסיפה מראה יוקרתי ומהודר.

הטבעת חום

הטבעה של אלומיניום בתוך הנייר, על ידי לחיצת הגלופה על גבי סליל חם בצבע המבוקש (כסף, זהב, ברונזה וכו׳).

לכה ורניש

שכבת לכה שקופה המצפה את הצבע בשכבת הגנה ומעניקה לו מראה מהודר.

לכה סלקטיבית

לכה הנמרחת רק על חלק מהנייר היוצר מראה יוקרתי. בדפוס דיגיטלי נקראת לכה סקודיקס.

לכת מים

לכה איכותית המיועדת להגן על צבעי ההדפסה לאורך זמן.

למינציה (Lamination)

ריבוד. ציפוי נייר בשכבות ניילון ליצירת מראה מהודר ולהארכת חיי המוצר. שימושים לדוגמא: תפריטים, כרטיסי ביקור, כריכת מגזין ועוד.

פויל – בבתי דפוס דיגיטלי יש אפשרות של תוספת פויל זהב או כסף הנותן מראה של גלופה מובלטת בתוספת גוון מתכתי. המראה במתקבל בסופו של דבר מיוחד יותר מהטבעת זהב בגלופות.

למינציה

הגהה

אחד השלבים בתהליך ההוצאה לאור של יצירה כתובה הוא הגהה. ישנם מספר הגהות וכולן חשובות. הגהה ראשונה נעשית לפני העברת החומר לעימוד, על ידי קריאה קפדנית שמטרתה איתור שגיאות טכניות שנפלו בה כגון טעויות הקלדה, שגיאות כתיב, טעויות העתקה וכד'. לאחר מכן נעשית עבודת עיצוב ועימוד המלל בתוכנות מתקדמות המקובלות היום. צורת עבודה זו מבטיחה שכמעט לא ייווצרו טעויות העתקה וטעויות דפוס במהלך הסידור, אך בכל זאת יש לעשות הגהה נוספת כדי לגלות שיבושים שנעשו בתהליך זה כמו בחירה שגויה של גופן, סידור לא נכון של קטעים מורכבים כמו טבלאות וסימנים מיוחדים. בשלב זה כשהספר מסודר יותר מתגלות לפעמים טעויות שחמקו מעין המחבר בשלבים קודמים.

העתקי שמש

חוברות מודפסות המציגות את הכנת הלוחות לדפוס אופסט במטרה לבדוק את תקינות החומר המודפס ואת הימצאותם של הדפים במקום הנכון.

 

הקדמה

הקדמה לספר מופיעה לפני גוף הספר וכוללת פניה של המחבר או העורך אל הקורא, לשם הצגת נושאים הקשורים לספר. הקדמה זו יכולה להקרא בשמות שונים כמו פתיחה, מבוא וכד'.

הקדשה

בתחילתו של ספר מופיע לעתים דף הקדשה, שבו מקדיש המחבר את הספר לאדם היקר ללבו. בנוסף להקדשה המודפסת, המופיעה בכל עותקיו של הספר, נוהגים מחברים לכתוב הקדשה אישית, בכתב יד, לידידים ולמכובדים שלהם העניקו את הספר.

 חוברת (קונטרס)

ספר דק, מספר מועט של דפים המאוגדים יחד בכריכה רכה.

חוברת

טיזר

פרסום שאינו מציג פרטים ומידע על המוצר ומטרתו גירוי- ליצור סקרנות וענין בפרסומות שיבואו לאחריו.

טיפוגרפיה

היא האמנות בסידור ועיצוב טקסט. סידור אותיות כולל בחירת גופנים, גודל אות, גודל השוליים, אורך שורה, ריווח בין שורות, בין מילים, בין אותיות ובין צמדי אותיות. לטיפוגרפיה חשיבות רבה בעיצוב  תכנים המשולב בהם מלל רב.

טיפוגרפיה

כתיבה

רישום באמצעות כלי כתיבה או בהקלדה למחשב. מטרת הכתיבה היא להעביר מידע בהתאם לכך המונח "כתיבה" מתייחס לא רק לרישום האותיות אלא גם לחיבור האותיות לכדי מילים ומשפטים עד ליצירת קטע טקסט.

כרזה (פוסטר)

תוכן ויזואלי המודפס על נייר גדול התלוי על קיר או שטח פרסום ולרוב מיועד לקישוט, לפרסום, למחאה וכדומה.  לרוב יעשו בו שימוש פרסומאים, תעמולנים, מפגינים וקבוצות אחרות המנסות להעביר מסר מסוים, או כאמצעי לביטוי אמנותי. בנוסף, משמשות הכרזות כאמצעי לקישוט קירות במוסדות לימודיים.

כרטיס ביקור

כרטיס המכיל פרטים מזהים ופרטי התקשרות של אדם כבעל מקצוע כגון  לוגו, שם, תחום ופרטים נוספים ליצירת קשר. מטרת כרטיס הביקור היא העברה נוחה של פרטי בעל המקצוע במטרה לאפשר תזכורת ויצירת קשר בעתיד. כרטיס הביקור מייצג את העסק ופעילותו ולכן חשוב להשקיע מחשבה רבה ביצירת כרטיס התואם את תדמית העסק. השקעה זו תבוא לידי ביטוי בעיצוב הגרפי של הכרטיס, בחומרים ממנו הוא עשוי (סוג הנייר ועוביו), בהוספת תמונה או רכיב גרפי אחר, בתוכן המלל פשוט או מתוחכם וכד'.

כרטיסי-ביקור

כתב עת

עיתון, מגזין, ירחון או שבועון שאינו מכיל חדשות. מקובל לכנות כתבי עת גם על פי תדירות הפצתם: "שבועון" " ירחון" וכו'.רוב כתבי העת מוקדשים לתחום עניין מסוים, כמו כתבי עת לספרות או כתבי עת אקדמיים. כתב העת משמש כבמה לביטוי עבור חברי ארגונים ונקרא גם בטאון כיון שמשמש לביטוי דעות.

מגזין

כריכה

כריכת ספרים הוא התהליך של הצמדת מספר דפים העשויים נייר או חומר אחר והפיכתו לספר.

סוגי כריכות:
כריכה קשה

כריכת ספר או חוברת, העשויה מקרטון קשיח ועבה.

כריכה רכה

כריכת קרטון דק ורך יחסית, או נייר עבה מעט יותר מדפי הספר.

כריכת סיכות

כריכת חוברת על ידי הידוק בסיכות, בדיוק במרכז הקיפול.

כריכת ספירלה

ספר המורכב מדפים מבודדים, כשלכל דף שורה של חורים בצד הפנימי שלו. ספירלה מעוקלת עשויה פלסטיק מחברת את הדפים יחדיו דרך החורים הללו. סגנון זה מאפשר לפרק את הדפים ולהחזירם למקומם.

כריכת-ספירלה

כריכת תפירה

כריכה התופרת את הדפים אחד לשני ומדביקה אותם לכריכה (תפירת פשתן). משמש לרוב ביחד עם כריכה קשה.

לוגו, סמליל

סמל גרפי, איור או עיבוד טקסט שנוצר במטרה לסמל ולייצג ארגון או מוצר ולהיות מזוהה עמו בתודעת הציבור.לרוב, ילווה הלוגו במלל. לעתים, ישולב המלל כחלק מהאלמנט הגרפי ולעתים הלוגו יכיל טקסט בלבד, ללא אובייקט גרפי נלווה.הלוגו יופיע על נייר המכתבים של הארגון, על המוצרים שלו, על המבנים שבהם הוא שוכן, על מדי עובדיו ובמקומות נוספים שבהם יש לזהות את הארגון.

לוגו

לוח הדפסה

המושג לוח בעולם הדפוס מתייחס ללוח האלומיניום הדק בדפוס האופסט.

לוח-הדפסה

מותג

המותג מייצג חברה, ארגון, שירות או מוצר באמצעות שם, סלוגן, סמל צבע ועיצוב. חלקים אלו ירכיבו את הזהות המותגית בנוסף לערכים הנקשרים אליו, מטרתו של המשווק היא לייחס למותג ערכים חיוביים, כמו איכות, יוקרה, הנאה או תמורה טובה לכסף.

מותג

מיתוג

תהליך יצירת מותג חדש או שדרוג ועדכון למותג קיים (מיתוג מחדש) התהליך כולל בשלב הראשון החלטה על ערכי המותג ופיתוח מאפייני ויזואל וטקסט על מנת לבטא ערכים אלו. כגון שם המותג, הלוגו, סוג הגופן צבעי המותג  וצורות המשמשות את העיצוב. במהלך המיתוג חשוב לבדל את המותג ממתחרים אחרים בשוק על ידי יצירת ערך ייחודי ברור וניכר. השלב הבא הוא החדרת המותג וערכיו לתודעת קהל היעד הוגדר עבורו, באמצעים  כמו פרסום, יחסי ציבור וקידום מכירות

מהדורה

נוסח לרוב של ספר או עיתון שהוצא לאור במועד מסוים, הדפסה נוספת נעשית בהתאם להחלטת המו"ל, ובה יוצא הספר בגרסה זהה לקודמת. מהדורה נוספת של הספר שונה מקודמתה לרוב היא תהיה מעודכנת ומשודרגת יותר ומצריכה מעורבות של מחבר הספר (או ממשיכיו).

מפתח העניינים (אינדקס)

רשימה בסוף ספר עיון, מאמר או טקסט כלשהו המפרטת אילו נושאים ושמות הופיעו בספר ובאילו עמודים. למפתח הענינים חשיבות גדולה, משום שהוא מהווה כלי עיקרי לגישה ישירה לתוכן הספר.

מודעה

הודעה המכילה מסר כתוב שמפורסמת בציבור.

ממשק גרפי

אמצעי גישה להפעלת מערכת ממוחשבת כגון תוכנה או אתר אינטרנט הניתן למשתמש אנושי- הממשק מתבסס על עיצוב גרפי של המסך המוצג למשתמש. משלבים בו אלמנטים גרפיים כמו חלונות, פקודות, תפריטים כפתורים ואמצעי הצבעה. הממשק הגרפי מאפשר תצוגה וגישה מתאימה ושימושית עבור המשתמש בהתאם לתוכן.

ממשק

נייר

יריעה דקה וחלקה, העשויה לרוב מעץ ומשמשת כמצע לכתיבה, הדפסה, עטיפה ,יצירות אומנות וכד'.

סוגי נייר המקובלים בבתי דפוס:
כרומו מט או מבריק

נייר נטול עץ, איכותי ומצופה. הציפוי הינו חסין למים, מבריק ונועד להבליט את המוצר המודפס בדפוס אופסט. נייר מסוג זה משמש לרוב לעטיפה של מגזינים, קטלוגים ועלונים וגם לעמודי פנים מהודרים.

נייר נטול עץ

נייר עדין לכתיבה והדפסה. מכיל עד 10% עיסת עץ .

נייר רציף

דפי נייר הצמודים זה לזה בשרשרת וניתנים להפרדה קלה בעזרת פרפורציה. כגו' בפנקס קבלות.

ניירת משרדית

כחלק מתהליך מיתוג חברה או ארגון  יוטבע הלוגו ופרטי החברה  על נייר המכתבים, כרטיס ביקור, מעטפות, דיסקים ועוד.

ניירת

ניתוח סווט SWOT

מודל לתכנון אסטרטגי ובחינת יכולת הארגון לייצר יתרון תחרותי בשוק בו הוא פועל המודל מתחלק לשני מימדים: המודל הפנימי- ניתוח הסביבה הפנימית, בדיקת נקודות חוזק וחולשות הקיימות בארגון.  המודל החיצוני- ניתוח הזדמנויות ואיומים חיצוניים על הארגון. ועל בסיס הניתוחים ניתן להעריך את סיכוייו של הארגון להצליח

ראשי תיבות:Strengths – נקודות חוזקWeaknesses – חולשות Opportunities- הזדמנויות Threats- איומים

סטיקר

מדבקה המכילה מסר קצר וקליט הממצה בתוכו רעיון כלשהו. הסטיקר בא לפרסם עסק או ארגון, או כשעשוע היתולי. הסטיקרים מחולקים בדרך־כלל במפגשים או בסניפים של הארגון אותו הסטיקר מייצג. גודלו של הסטיקר אינו עולה בדרך־כלל על גודלו של חצי עמוד A4 (לאורך) וצורתו היא לרוב מלבן או עיגול. לרוב, הסטיקרים צבועים ומעוצבים בהתאם לתוכנם.

סלוגן

סיסמת פרסום משפט קצר וקליט שמטרתו להעביר מסר שיווקי בצורה שתיזכר היטב אצל הצרכנים. הסלוגן יופיע בדרך כלל בצמוד ללוגו והוא מהווה מרכיב חשוב במיתוגו של שירות, מוצר או ארגון. הסלוגן יופיע באמצעי הפרסום השונים: פרסום בעיתון, באתרי אינטרנט, על אריזות המוצר, נייר המכתבים וכרטיס הביקור של הארגון וכד'.

סריקה

העברת מידע ויזואלי למחשב באמצעות סורק. ניתן לסרוק תמונות, טקסטים, מסמכים, ברקודים ועוד.

סריקה

סריקת ספר הוא תהליך של המרת ספר מודפס לקובץ תמונה דיגיטלי או המרתו לטקסט באמצעות מנוע OCR ממוחשב כך הופך הספר מספר מודפס לספר אלקטרוני. המרה זו עשויה להפוך ספריות שלמות למאגר מידע הנגיש לחיפוש פנימי בתכני הספר, ואף מקטינה את משקל הטקסט בצורה משמעותית ומאפשרת לערוך בו שינויים חיצוניים כגו' הגדלת הטקסט כדי להקל על הקריאה.ספרים במהדורה דיגיטלית מופצים ברשת או בדואר האלקטרוני במהירות וללא עלויות הדפסה

ספר

הוא צרור כרוך של דפים כתובים או מודפסים בנושא מסוים, שדפיו כרוכים יחדיו עיקר הספר הוא התוכן המופיע בו: תוכן עיוני, לימודי, מדריך שימושי או סיפורת.

ספר אלקטרוני

הוא ספר המופיע כקובץ דיגיטלי ומוצג באמצעות מחשב או במכשיר המותאם לתצוגת ספרים אלקטרונים כגון מחשבי לוח וטלפון חכם.

ספר-אלקטרוני

סימנייה

רצועה צרה ודקה שקורא ספר מניח בתוכו, כדי לסמן את המקום שבו הפסיק את קריאתו, וממנו ימשיך בהמשך קריאת הספר.

סימניה

עטיפה

עטיפה של ספר היא חלקו הגלוי לעין כאשר הוא סגור. בספר בכריכה דקה, מתלכדת העטיפה עם הכריכה וכך גם בכריכת קלסר ובכריכה ספירלית. בספר בכריכה קשה קיימות שתי אפשרויות: עטיפת נייר נפרדת, או עטיפה המהווה חלק בלתי נפרד מהכריכה.

עימוד

ארגון טקסט, תמונות ותכנים שונים על גבי עמודים של ספר, עיתון, מסמך וכד' בד"כ ע"פ הגריד שתוכנן לעבודה ובצורה נעימה ומסודרת התורמת לבהירות התוכן. העימוד מתייחס לגודל הכותרות, סוג וגודל הגופן, הטיפוגרפיה, אורך השורות ורוחב הטורים, חלוקת העמוד לטקסט ותמונה והיחסים ביניהם, שילוב תרשימים, סמלים וכדומה.

shutterstock_6332166422

העימוד במחשב נעשה לרוב בתכנות ייעודיות כדוגמת אדובי אינדיזיין

עיצוב

יצירה,אפיון. תכנון של מוצר או תוכן כדי שיענה לדרישות רבות כגון מראה חיצוני אטרקטיבי ומעורר ענין, נוחות בשימוש וכדומה. לרוב עיצוב המוצר יתחשב בצרכיו של הצרכן. השפעתו של העיצוב ניכרת בכל תחום בחיים, ביגוד, פרסום, מוצרים שונים ואריזות שלהם ועוד. העיצוב שואף לשלב בין מסרים מסוימים לבין האמצעים השונים בהם עושים שימוש יום יומי הדורשים הבנה הנדסית וידע טכני. המעצב נדרש ליצור ובמקביל להיצמד למגבלות וחוקים שלא קיימות לאמן שאינו מעצב. לדוגמה, בעיצוב פנים יש לרוב כוונה להעביר תחושה מסוימת לאדם השוהה בחלל ( כמו תחושת רחבות בדירה ) תוך מגבלות כוחות הטבע, השוק והטכנולוגיה.

עיצוב אינטראקטיבי

תהליך של תכנון ועיצוב תוכן המיועד לצפיה באמצעות דפדפן אינטרנט. אתרי האינטרנט מורכבים מדפים נפרדים המקושרים בינהם- העיצוב כולל  את העיצוב של כל אחד מהדפים המוצגים במסגרת עקרונות העיצוב של האתר כולו. בין השיקולים הנלקחים בחשבון בבניית העיצוב: תוכן, שימושיות, מראה,זמינות,נגישות

עיצוב-אינטראקטיבי

עריכה

תיקון, סגנון ושכתוב תכנים. שלב בתהליך פרסום של יצירה כתובה שבו עוברת היצירה ליטוש ושדרוג כדי לשפרה ולעשותה ראויה לפרסום.

עריכת לשונית

תפקיד העורך הלשוני הוא תיקון שגיאות כתיב ופליטות קולמוס, וכן הקפדה על אחידות כתיבתו של הספר בהתאם למערכת כללים, כגון כללי הכתיב המלא. עריכה לקויה בולטת מאוד לעין כאשר באותו עמוד, ולעתים אף באותו משפט, מופיעה מילה בשתי צורות כתיב שונות.

תחביר

ניכוש שגיאות תחביריות ממשפטי הספר, הקפדה על פיסוק נכון.

ליטוש לשוני

שיפור משפטים המנוסחים בצורה מעורפלת או לא נוחה לקריאה, ביטול מילים מיותרות והשלמת מילים חסרות. אף העלונים בענייני לשון שבהוצאת האקדמיה ללשון העברית, הנכתבים בידי חוקרי לשון, שהם "טלית שכולה תכלת", זוכים לעריכה לשונית.

עריכה ספרותית

שינויים במבנה הספר והתפתחות העלילה בו, לשם יצירת הרמוניה. שכתוב משפטים ופסקאות שסגנונם לקוי.

עלון פרסומת (ברושור)

חוברת קטנה או דף מודפס הכוללים מידע אודות ארגון, מוצר, שירות, אירוע, תכנית וכד'.

פולדר

תיקיה בעלת כיסים המיועדת לאכסון ניירת. יכול לשמש לצורך פרסומי.

פולדר

פורמט

הצורה הכללית של ספר או קובץ הכוללת את המידות, העיצוב, סוג הנייר וכד'.

פלייר

פרסום המודפס על דף בודד בצד אחד או משני צדדיו ומופץ בתיבות דואר או מחולק לעוברים ושבים במקומות ציבוריים.

פרוספקט

אוסף של דפים שתוכנם מסר ומידע, ע״י תמונות וטקסטים המשמש לפרסום והסברה

פרוספקט

פרוצס

תהליך. בדפוס משתמשים בשתי שיטות עיקריות: פנטון ופרוצס הידוע גם בכינוי (CMYK) המורכבת למעשה מארבעה צבעים: c-ציאן, m-מג`נטה, y-צהוב, b-שחור. למעשה הדף המודפס מקבל את ארבעת הצבעים אשר יוצרים קשת גוונים המאפשרת הדמיה של תמונת מציאות אשר מניחה את הדעת.

פרסום

הבאה לידיעת הציבור, חשיפה ברבים. התחום במכירות ובשיווק האחראי לפרסומות. הפרסום הוא פעולת תקשורת מתוכננת, שמיועדת להעביר מסרים לקהלי היעד לרוב באמצעות אמצעי התקשורת המסחריים. מטרותיו העיקריות של הפרסום הן יידוע, שכנוע, איזכור, חיזוק עמדות והנעה לפעולה.

צבע

סוגי צבעים בדפוס:
צבעי  C M Y K

צבעי היסוד בהדפסת פרוצס. ציאן, מג׳נטה, צהוב, שחור. על ידי ערבובם באחוזים ניתן ליצור גוונים רבים בגלגל צבעי הדפוס.

צבעי-דפוס

צבעי R G B

(אדום, ירוק, כחול) צבעי תצוגה מיועדים לשימוש בקבצים שנצפים במסך המחשב. המחשב פולט שלוש קרני אור אל המסך – אדומה, ירוקה וכחולה – אל כל נקודה אשר נמצאת במסך.

צבעי ספוט

כל צבעי ההדפסה מלבד הצבע השחור.

צבעי פנטון

חברה ליצור צבעים. הסניף המרכזי של החברה ממוקם בארה״ב. במניפת הצבעים של פנטון יש לכל גוון מספר ותמונת צבע שמתקבל לאחר הדפסה. בנוסף מכילה המניפה ״מתכונים״ להכנת גווני צבע המבוססים על שיטת הפרוצס (CMYK).

מניפת-צבעים

צבעים מדוללים

דילול הצבע אשר מקנה לו גוון אחר, נמדד באחוזים מהצבע המקורי.

קאפה

שכבה העשויה על פי רוב מחומר ספוגי, עליה מוצמד הדפס תמונה. משמשת למתן נפח, מראה מהודר ואריכות חיים למוצר.

קאפה

קומפוזיציה (באומנות)

התוצאה של היחס בין האובייקט המרכזי והאובייקטים המשניים לבין מסגרת היצירה האמנותית. בבניית הקומפוזיציה ממקם המעצב את האוביקטים ביצירה בצורה המכוונת את האדם שנחשף ליצירה לנושאים מרכזיים בה, על מנת להעביר את המסר הנכון. לדוג' אובייקטים היוצרים קוים ישרים, אלכסוניים,  או גליים יכולים לשמש כדי להוביל את העין למוקדים מרכזיים ביצירה.

קטלוג

מסמך שתוכנו רשימת תוכן של נושא מסוים מפורטת ומאורגנת ע"פ שיטה וסדר כלשהו. הקטלוג מכיל מידע רב המסייע לצרכן בשיקוליו השונים

קמפיין

מסע תעמולה פרסומי שמטרתו מכירת מוצר או קידום רעיון.

הקמפיין מורכב מסדרה של הודעות פרסום המשדרות מסר אחיד ומופיעות באמצעי תקשורת שונים לאורך תקופת זמן מסוימת ולשם מטרה מוגדרת.

הנושא המרכזי שנבחר למסע הפרסום הוא המסר המרכזי שישמש גם בפעולות קידום המכירות. לעתים מצורף לנושא המרכזי גם סלוגן – משפט קצר המביע את הרעיון, וכן לוגו- סמל מייצג שבו ייזכר המוצר או החברה. קמפיין אינו צריך להסתפק בערוצי תקשורת, ועשוי לכלול הזמנת סקרים ומחקרים מדעיים, חלוקת מזכרות או עטים, אימוץ ארגונים, ולמעשה כל דבר שיביא את הנושא המרכזי למודעות קהל היעד, ויניע אותו לפעול בדרך המקווה.

קנבס

בד ארוג בצורה גסה המשמש ליצירת משטח ציור והדפסות. לפני ההדפסה נהוג למתוח את בד הקנבס על גבי מסגרת עץ ולמרוח אותו בשכבה של ג׳סו. שתפקידן למנוע מן הצבע לחלחל אל תוך סיבי הבד.

 

הדפסות על בד קנבס איכותי עשוי כותנה במשקלים וגדלים שונים. הקנבס משמש למטרות דקורטיביות כגון צילום או העתקת ציור, או למטרות פרסום.

3קנבס

רולאפ

כרזה שיווקית המודפסת על בד שמשונית הניתן לגילגול ולפריסה מהירה על מיתקן המוצב בבתי עסק, משרדי חברות וכדומה.

רולאפ

רזולוציה

הפרדה. מונח המתייחס לכמות הפיקסלים בתמונה דיגיטלית. ככל שהרזולוציה בתמונה גבוהה יותר  תהיה התמונה מפורטת יותר.  רזולוצית התמונה נמדדת ביחידות מידה של פיקסלים ואינץ'.

רעיונאי, קופירייטר

מייצר רעיונות פרסומיים בעיקר, אדם העובד בדרך כלל במסגרת משרד פרסום ואחראי על כתיבת החומר הפרסומי, הרעיונאי מרכיב את הצד המילולי של צוות הקריאייטיב. לאחר שהצוות הוגה רעיון קריאייטיבי, הוא מביא אותו לאישורו של מנהל קריאייטיב. אם הרעיון מאושר הוא מועבר לאישורם של גורמים נוספים במשרד כמו מחלקת תקציבאות, מחלקת פלנינג ולבסוף, מוצג לאישור הלקוח.

קופירייטר2

רב-מכר

הוא ספר פופולרי שנמכר בעותקים רבים. לעתים מתייחס המושג "רב-מכר" לא להיקף המכירות של הספר, אלא לאופיו שנכתב בסגנון שנועד להפוך אותו לרב-מכר. הצטרפותו של ספר לרשימת רַבֵּי-המכר היא מקדם מכירות מובהק, ולכן המוציאים לאור נוהגים לציין זאת בפרסומת לספר ועל עטיפתו.

שיווק

פעילות שמטרתה לקדם מכירות. הפעילות השיווקית כוללת זיהוי קהל היעד, לערוך אצלם פעילות שיווקית היא כוללת הבנה של יכולות הלקוחות לשלם, הבנת צורכיהם ורצונותיהם של הלקוחות, מציאת דרך לענות על רצונות אלה טוב יותר מהמתחרים כמו גם שינוי רצונות אלה, דהיינו יצירת ביקוש. תחום השיווק מיישם כלים מתחום הפסיכולוגיה, סוציולוגיה, כלכלה, סטטיסטיקה, מערכות מידע ועוד.

שיווק

שדרה

החלק הצר בכריכת ספר או חוברת, הנראה לעינינו כשהספר מונח על מדף בין ספרים אחרים.

קופירייטר

שטנץ

חיתוך קרטון או נייר על ידי מבלט בעל סכינים שערוכים לפי קו המתאר של המוצר. נפוץ בתעשיית הדפוס, האריזות והקופסאות.

חיתוך-לפי-שטאנץ

שלט חוצות

שלט פרסומי ענק הממוקם באיזור ציבורי. שלטי חוצות נמצאים בדרך כלל בכבישים, בצמתים, וברחובות שבהם התנועה רבה.שלטי חוצות סטטיים, המציגים מודעה אחת בלבד, עשויים מנייר או מפלריג.  שלטי חוצות דינמיים- בנויים כלוח אלקטרוני שתוכנו משתנה ללא הרף. שלטי חוצות יהיו בולטים במיוחד ובעלי מסר קצר וקליט, כיון שהצופה נמצא בתנועה.

שלט-חוצות

שמשונית

פרסום המודפס על גבי בד כעין ברזנט, מיועד גם לכסות שטחים גדולים בתערוכות או כנסים.

שער

עמוד השער של ספר,הוא עמוד הקרוב לעטיפה הקדמית (לעתים – העמוד הראשון), המציג בדרך כלל את כותרת היצירה ושם המחבר ולעתים פרטים נוספים. בעיתונים ובכתבי עת, עמוד השער הוא העמוד הראשון.

תלי דלת

מודעת פרסום המודפסת בשטנץ מיוחד שמיועד לתליית המודעה על ידית הדלת. בשיטת פרסום זו מגיעה עד בית הלקוח.

shutterstock_272689670

תפריט

מחירון מסעדה המעוצב ומודפס בהתאם לתדמית העסק. תפריט עשוי להכיל דף בודד או חוברת דקה המודפסת על סוגי נייר שונים מהודרים ופשוטים.

תקשורת חזותית

עיצוב גרפי -תחום עיצוב העוסק בשילוב של טקסט וויזואל שמטרתם להעביר מסר מסוים, תחום העיצוב הגרפי בא לידי ביטוי ב: עיצוב טקסטים מודפסים כמו עלונים, כתבי עת וספרים, עיצוב אריזות ומוצרי צריכה, כרזות, פרסום, שילוט, עימוד, עיצוב אתרי אינטרנט, עיצוב ממשק המשתמש למערכות מידע, איור, וידאו, אנימציה וכדומה.

הדגש בעיצוב הגרפי הוא התמקדות בהעברת המסר יותר מאשר באסתטיקה של התוצר הסופי. בשונה משאר האומנויות השימושיות התוצר הסופי בעיצוב גרפי נקבע על פי הערכת הצרכן ולא המעצב ובכך מגביל את החופש האומנותי שלו.

תוכן העניינים

מיקומו של תוכן העניינים הוא בראש הספר, משום שהוא מהווה מעין מפה להמשך ההתמצאות בספר, אך לעתים הוא ממוקם דווקא בסוף הספר.

תוכן העניינים מכיל את רשימת כל הפרקים שבספר ומספר העמוד שבו מתחיל כל פרק. את הרווח המפריד בין שם הפרק (המיושר לימין, בעברית), ובין מספר העמוד (הרשום בקצה השמאלי של העמוד), מקובל למלא בשורת נקודות, כדי להנחות את עין הקורא אל המספר הנכון, ולמנוע ממנו טעות.

תרגום

הוא העברת מלל משפה אחת לשפה אחרת. אדם העוסק בתרגום טקסט כתוב נקרא מתרגם.

תג

בתחום הקליגרפיה, תג או סֶרִיף הוא פרט משיכת קו האות בגופן. התגים נראים כתוספת צורנית בלתי חיונית לקריאת האות בתחילתו או סופו של קו המרכיב את האות. סגנון כתב ללא סריף, המקובל בעיקר בדפוס המודרני, נקרא סן-סריף